lørdag 13. august 2011

Too blessed to be stressed



Disse fem ordene har jeg vært nødt til å banke inn i hodet mitt så mange ganger at jeg ikke har tall på det, og fortsatt trenger jeg å bli minnet på dem. I dag fant jeg ut at jeg hadde fått avslag på søknaden min om stipend hos lånekassen, hvilket gjør det vanskelig å klare å finansiere Bibelstudiet jeg skal ta ved Calvary Chapel til høsten. Min naturlige reaksjon var selvsagt å bli over gjennomsnittet stressa, og jeg begynte å saumfare internett etter alternative støtteordninger, og fylte ut en rekke søknadsskjemaer til legater. Det var da Gud minte meg på setningen "Too blessed to be stressed" igjen. Vi som mennesker har så vanvittig lett for å tenke at ting ikke ordner seg, at vi må klare alt selv og at når vi ikke klarer det, går alt nedenom og hjem. Det er i slike tilfeller man glemmer at man tross alt er barn av kongen over alle konger, og man ikke tenker på at han faktisk vil forsørge oss. Jeg har så lett for å søke alt annet enn Gud når jeg blir stressa, enda det er han som tross alt er den eneste løsningen. Han står der med åpne armer og sier: Hey, Eline, om jeg har lyst å sende deg på Bibelskole for at du skal bli bedre kjent med meg, så vil jeg selvsagt sørge for at det ordner seg økonomisk også! Det er utrolig hvor ofte man trenger å bli minnet på dette! Senest i vår holdt jeg en andakt om akkurat det å stole på at Jesus faktisk har kontroll og at vi som kristne har det privilegiet at vi er "too blessed to be stressed"!

Jesus sa jo: "Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten, og kroppen mer enn klærne? Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de? Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en alen til sin livslengde? Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke , men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledt som en av dem. Når Gud kler gresset på marken så finht, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere - dere lite troende! Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: "Hva skal vi drikke?" eller "Hva skal vi kle oss med?". Alt dette er hedningene opptatt av, men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg!"
Matt. 6:25-33

Wow! Vi har en god Gud! Han veit alt vi trenger, og vil sørge for oss!

2 kommentarer:

  1. Gleder meg veldig til å følge denne bloggen, Eline! :) Har du forresten laget headeren selv? Kjempefin!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Una! Jepp har laget headeren selv:D

    SvarSlett