mandag 15. august 2011

å være en solstråle i noen andres regnværsdag


I dag regna det, ganske masse i perioder. Det regna sidelengs, slik at vannet silte nedover vinduene som fossfall og laget plaskelyder. Det var så vakkert og fint, men når det regner, er det ofte vanskelig å finne på ting å gjøre, og for barn som liker å springe ute kan det være ganske så kjedelig. Man er nødt til å trekke kreativiteten litt lengre for å ha det gøy. Jeg var hjemme alene med småsøsknene mine på 11 og 9 i dag, og dagen starta med at begge to kom inn på rommet mitt og så spilte vi sjørøverspill sammen på PC'n min, jeg styrte båten, og lillebror og av og til lillesøster tok ansvar for kanonene. Etter det spiste vi frokost, og dette ble etterfulgt av en vill ninjabattle, der vi alle var utstyrt med en rekke usynlige spesialvåpen som økte i antall etterhvert som leken utvikla seg. Vi hadde en eventyrdag inne, selv om det regna.

 Det å følge Jesus handler i stor grad om å ikke bare bli sittende og la livet passere hver gang det ser grått og trist ut, men å faktisk fortsette. I sommer har jeg hatt en enorm tørketid, selv om jeg i utgangspunktet har hatt masse tid til å søke Gud. Det begynte bra, og jeg var så trygg på at denne sommeren skulle jeg virkelig klare det! Jeg skulle lese gjennom minst halve Bibelen, og henge med Jesus og lovsynge så mye som mulig, og egentlig hele tida. Men så sklei det ut, og jeg begynte å tenke på alt annet enn Jesus, og jeg fikk dårligere og dårligere samvittighet for all den tida jeg brukte på meningsløse, verdslige ting, som jeg burde ha brukt på Jesus. Jeg ble stuck i en regnværsdag, og tok likevel ikke initiativet til å prøve å la sola slippe til. Med sola snakker jeg selvsagt om Jesus. Når man ikke lar sola slippe til i livet sitt, er det vanskelig å fungere som en solstråle i noen andres regnværsdag. Det nytter ikke å gå å vasse i sin egen dårlige samvittighet. Jesus står ikke der med pekefingern og dytter deg ned i søla igjen, han står med åpne armer og sier: "Hei barnet mitt! Vil du ikke komme å henge med meg litt? Vi kan ha det så gøy sammen du og jeg! Ikke tenk på det som har vært, men gjør heller noe med det her og nå! La meg få forme livet ditt og fylle det med solskinn!" Jesus går nemlig aldri tom for solskinnsdager, og kjefter ikke på oss når vi kommer tilbake til han etter å ha vært litt lost en stund. Når vi lar Jesus være solskinnet i våre regnværsdager, kan vi også være solstråler i andres regnværsdag, for sola bor jo inni oss!
Det er ikke sånn at dersom man er kristen er livet tipp topp tommelopp hele tiden, som hos alle andre går det opp og ned, men vi har Jesus som hjelper oss gjennom det, og det utgjør hele forskjellen!

For Jesus sa: Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys!
Joh. 8:12


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar